Rechten en Plichten Transportsector: wat moet je weten?

22/02/2025 - 07h

Regels en voorschriften om sociale fraude tegen te gaan

In de transportsector gelden heel wat regels en voorschriften. Om sociale fraude en oneerlijke concurrentie tegen te gaan, hebben de sociale partners en de regering een Plan voor Eerlijke Concurrentie (PEC) ondertekend. Onlangs publiceerde de sociale inspectie een handige brochure over de belangrijkste rechten en plichten voor transportwerkgevers en werknemers.

Wat zijn de aandachtspunten voor werknemers in de sector?

Arbeidsrelaties en tewerkstelling

  • Zelfstandige chauffeurs: Je mag als zelfstandige geen transportopdrachten uitvoeren met een vrachtwagen van een andere firma, tenzij je een eigen vervoersvergunning hebt. Dit is een belangrijke maatregel om schijnzelfstandigheid te vermijden.
  • Tewerkstelling bij meerdere werkgevers: Chauffeurs mogen naast hun vaste job nog ergens anders werken, maar moeten hun totale arbeidstijd respecteren. De rij- en rusttijdenregelgeving bepaalt dat de maximum wekelijkse arbeidstijd 48 uur bedraagt (uitbreidbaar tot 60 uur als het gemiddelde over 4 maanden 48 uur blijft).
  • Chauffeurs uit andere EU-landen: Belgische lonen en arbeidsvoorwaarden gelden ook voor buitenlandse chauffeurs in loondienst bij een Belgische firma. Wie geen vaste verblijfplaats in België heeft, kan toch tewerkgesteld worden, maar moet voldoen aan bepaalde administratieve formaliteiten.

Arbeidsduur en flexibiliteit

  • Grote flexibiliteit: Dit systeem laat toe om piek- en daluren in te plannen en over een periode van 6 maanden een gemiddelde wekelijkse arbeidsduur van 38 uur te respecteren.
  • Deeltijdse tewerkstelling: Deeltijdse chauffeurs kunnen extra uren presteren, maar boven een bepaald aantal tellen die als overuren met een extra toeslag. Werkgevers moeten ervoor zorgen dat alle deeltijdse arbeid correct wordt geregistreerd.
  • Uurroosters en recuperatie: Het is verplicht om een uurrooster in het arbeidsreglement op te nemen. Extra uren moeten gerecupereerd worden binnen de vastgelegde referentieperiode.

Zoals we weten wil de federale regering sleutelen aan de arbeidsduur en flexibiliteit. Momenteel zijn bovenstaande regels van toepassing maar als het regeerakkoord uitvoering krijgt in wetgeving, kunnen deze regels dus veranderen.

Loon en betalingen

  • Overloon en toeslagen: Overuren worden in principe aan 50% extra betaald door de week en 100% op zon- en feestdagen. Sectorale CAO’s regelen bijkomende premies zoals verblijfsvergoedingen en ARAB-vergoedingen.
  • Loon bij feestdagen: In het klassieke systeem wordt het feestdagloon berekend op basis van een gemiddeld dagloon, terwijl dit in het systeem van grote flexibiliteit anders wordt berekend.
  • Inhoudingen op het loon: Werkgevers mogen geen verkeersboetes inhouden op het loon zonder de uitdrukkelijke toestemming van de werknemer.

Ook hier wil de federale regering aan sleutelen. Momenteel zijn bovenstaande regels van toepassing maar als het regeerakkoord uitvoering krijgt in wetgeving, kunnen deze regels dus veranderen.

Handig instrument

Deze richtlijnen vormen een nuttig instrument voor wie actief is in de transportsector.

Ze bieden een helder overzicht van de regels rond tewerkstelling, arbeidsduur en loonberekening.

Wil je de volledige richtlijnen raadplegen? Bekijk ze hier.

#aclvbtransportenlogistiek #positieveenergie #aclvbgoedopweg

Nog vragen?

Contacteer je ACLVB-secretariaat.

​Transport & Logistiek

Like onze Facebook-pagina.

Download

Guidelines Transportsector

Lid worden?

Registreer je hier.

Choisissez un secrétariat CGSLB près de chez vous :
Ou trouver votre secrétariat en utilisant la carte